Lader du dig påvirke af vejret?

  • Føler du dig snydt af sommeren i år?
  • Er du træt af vejret?
  • Føler du dig træt?
  • Føler du dig trist til mode?
  • Bliver du påvirket af vejret?

Vi taler ofte om vejret og specielt nok ekstra meget i de forgangne (såkaldte) sommermåneder.

Facts er, at der i dette års sommermåneder har været flere skyer end normalt, og det har betydet, at der har været omkring 100 soltimer mindre end normalt. Ud over det har vi også fået ekstra meget regn.

De fleste af os havde nok glædet os til og forventet en sommer, hvor vi kunne gå rundt i sandaler og sommertøj, hygge os udendørs og få masser af sol.

Når vores forventninger ikke bliver opfyldt, kan vi føle vi os snydt, og så skal der ofte ikke så meget til, at vi kan blive triste og trætte.

Og det er her, du skal holde fast i dig selv.

Vejret kan du ikke gøre noget ved, men du kan gøre noget ved din egen opfattelse af vejret og undlade at komme ind i en tilstand, der giver dig negative tanker.

Har du mange negative tanker, kan du nemt komme ind i en uheldig spiral, hvor dårlige tanker spreder sig til at omhandle mange andre emner end vejret.

Vi er allerede nået til de mørke tider, så jo mere du allerede gør nu for at holde fast i dig selv og din mentale sundhed jo bedre.

Forslag til hvad du kan gøre for at holde fast i dig selv

  • Accepter vejret (du kan alligevel ikke ændre på det)
  • Gå en tur dagligt – også selv om det regner – og tag nogle dybe indåndinger
  • Føler du dig ekstra træt, så kik forbi din læge – måske du mangler D-vitaminer
  • Vær opmærksom på, at negative tanker nemt kan sætte sig til træthed og tristhed. Får du en negativ tanke, så skift den ud med en positiv tanke.


Prøv denne effektive øvelse, som jeg har fået lov at låne af Rolf Høegh:
 

Luk øjnene og slap helt af. Hold dem lukkede et par minutter.
Hvad sker der, når du lukker øjnene?

Så begynder du at tænke. Helt ubevidst.
Du kan simpelthen ikke lade være med at tænke.
Desværre oftest på negative bekymringer eller ærgrelser.
Sid lidt med lukkede øjne og tænk over noget, som bekymrer dig.
Efter et minuts tid ÅBNER DU ØJNENE OG STIRRER PÅ ET ELLER ANDET

– og prøv at fortsætte de samme tankerDet kan du ikke!!

I det øjeblik du åbner øjnene og stirrer
– så forsvinder tankerne. Herligt

 

Hold fokus på dig selv dit humør og overskud

Det kan du gøre via denne effektive øvelse, kaldet 30 dages reglen, som hjælper dig til at få humøret og energien på det niveau, hvor du gerne vil have det.

Jeg har lavet en lydfil, som omhandler 30 dages reglen.

Lydfilen får du automatisk adgang til, når du er tilmeldt mit nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet, nederst på siden.

Kærlig hilsen
Tulle

1 Comment
  • Dorte Bidstrup
    Posted 9. april 2018

    Kære Tulle!
    Ja tak til nyhedsbreve
    Tak for sidst. Jeg håber du har modtaget min lille hilsen, efter session..
    Måske har du en fil, vedr. At tage en beslutning
    og holde fast. I den. Når sommeren nærmer sig
    føler jeg mig spærret inde i min lejlighed.
    Vil gerne finde et fristed men hvor og hvad.
    Jeg er meget konfus omkring dette.
    Måske har du nogle værktøjer, hvordan man kommer videre..
    Kh Dorte

Skriv en kommentar